Sporters doen rekoefeningein
Terug naar overzicht

"Meer dan een (zwem)club"

Over clubs 22 september 2020

Naar aanleiding van de Maand van de Sportclub legden we ons oor te luister bij enkele sportclubs. Hoe gingen zij om met de gevolgen op hun werking omwille van het corona-virus. Marieke Verraes van BOAS vzw licht toe.

De coronacrisis zette een domper op het verenigingsleven. Misten de leden het sociaal contact? Hoe hebben ze dit laten blijken?

“Het is inderdaad zo dat dit een domper zette op het verenigingsleven. Het is zo dat het zwemmen voor onze G-sporters méér betekent dan zwemmen alleen. De sport heeft ook een impact op hun fysiek, sociaal en mentaal welzijn. Naast het feit dat de zwemmers er fysiek op achteruit zijn gegaan (en dan niet enkel zwemtechnisch, maar ook hun echte fysiek, bewegelijkheid, …) had deze kansengroep het nog extra moeilijk toen de ‘valide’ mensen terug konden hun job opnemen of terug naar school konden gaan. Zij bleven “in hun kot”, en niet uit vrije wil.”

In augustus kregen alle zwemmers een trainers een kaartje in de brievenbus toegestuurd met de vraag ‘hoe gaat het met je’ en de boodschap dat we er super veel zin in hebben om er opnieuw in te vliegen. (Marieke, BOAS)

“We posten regelmatig berichten op facebook en instagram en riepen op om “BOAS@home” https://www.facebook.com/search/top?q=boas%40homete doen. We mailden telkens een Corona-update als dit zinvol was. In sommige clubs organiseerden we trainingen ‘op het droge’ zoals in Roeselare, Kortrijk, Neder-Over-Heembeek en Meise voor de zwemmers die het graag wilden en er nood aan hadden. Trainers filmden dit en we deelden ze op facebook zodat de zwemmers thuis aan hun conditie konden werken.

In augustus kregen alle zwemmers een trainers een kaartje in de brievenbus toegestuurd met de vraag ‘hoe gaat het met je’ en de boodschap dat we er super veel zin in hebben om er opnieuw in te vliegen. Dat werd warm onthaald 😊

Hoe organiseren jullie de G-sportactiviteiten nu?

“Van zodra sommige zwembaden terug opengingen zijn we opgestart met zomertrainingen in juli en augustus. Evident was het niet: elk zwembad had zijn eigen strikte maatregelen, dwz dat een beperkte groep zwemmers mocht zwemmen. Enkel zij die zich zelfstandig konden omkleden en in het water konden. We moesten dus echt communiceren met de namen van de zwemmers die mochten komen zwemmen en de zwemmers die niet mochten komen zwemmen (= zwemmers die hulp nodig hebben bij het omkleden en / of 1 op 1 begeleiding nodig hebben in het water). Dat was een moeilijke boodschap.

Zijn er initiatieven ondernomen, door de club of door de leden, om op een andere manier inkomsten binnen te krijgen of worden er nog initiatieven gepland?

“We zijn volle bak bezig met onze ‘core business’ met name de opstart van het sportjaar (nvdr: het interview dateert van eind augustus). Alle tijd en energie gaan daar nu naartoe. Er is geen tijd om andere initiatieven op te zetten. Tijdens de lockdown surften we mee op de actie van Foodbag en Gezinssport Vlaanderen en promootten we extra Trooper (www.trooper.be/boas) voor alle online aankopen.”

Welke financiële impact had de corona-crisis op jullie club?

“Het netto financieel verlies voor onze sportclub tijdens het stopzetten van (bepaalde) activiteiten tussen 18 maart en 30 juni is berekend op 5000 euro. Hoe lang sommige aanpassingen nog nodig zullen zijn en hoeveel ze BOAS uiteindelijk extra zullen kosten is nog onduidelijk. Dit is één van de reden waarom we gekozen hebben om niets aan de lidgelden te wijzigen tot de impact duidelijker is. Er is tot op heden nog geen financiële compensatie gegeven

De crisis heeft ons nog meer bevestigd in het feit dat we meer zijn dan een zwemclub. (Marieke, BOAS)

aan onze leden. Dit werd gecommuniceerd in één van de CORONA-UPDATE mails die verstuurd werden aan de leden. Enkele leden vroegen bij het herinschrijven effectief of een deel werd terugbetaald. Voor de leden met financiële moeilijkheden hebben we dit wel gedaan. 95% van de leden was begripvol.”

Waren er voor je club ook positieve zaken op te merken door de coronacrisis?

“De crisis heeft ons nog meer bevestigd in het feit dat we meer zijn dan een zwemclub. Dat het om meer draait om het pure zwemmen alleen. Het is via de zwemclub dat de levenskwaliteit van de zwemmer verbeterd wordt op fysiek, sociaal en mentaal vlak. We merkten dit aan de individuele verhalen van de zwemmers die we hoorden / lazen tijdens deze crisis. BOAS hééft maatschappelijke impact. We durven dit nu meer dan ooit benoemen. En willen meer dan ooit doorgaan. “

Clubfiche BOAS

Krijg de laatste nieuwsberichten direct in je inbox

Inschrijven