Ga naar hoofdinhoud

Peter Genyn verbreekt wereldrecord op AG Memorial Van Damme

Persbericht topsport 4 september 2020

Een paralympisch duel tussen twee Belgen opende de AG Memorial Van Damme. Onze twee landgenoten Peter Genyn en Roger Habsch (beiden klasse T51, tetraplegie) stonden naast elkaar aan de start van de 100 meter sprint. Peter Genyn won de wedstrijd met een tijd van 19.71, daarmee verbetert hij zijn eigen wereldrecord. Roger Habsch klokte af in 20.62.

Zoals elk jaar stond er opnieuw een paralympisch luik op het programma van de AG Memorial Van Damme. In de 100 meter sprint stonden Peter Genyn uit Kalmthout en de Luikenaar Roger Habsch samen aan de start. Genyn is de huidige wereldrecordhouder, Habsch was in 2020 de tweede snelste ter wereld.

Beide atleten gingen snel van start, maar Peter Genyn pakte al snel de wedstrijd in handen. Hij bouwde zijn voorsprong stelselmatig uit en kwam met voorsprong als eerste over de streep in 19.71. De wereldkampioen en Paralympisch kampioen verbetert daarmee zijn eigen wereldrecorddat hij op 9 augustus reed tijdens de Brussels Grand Prix (19.75).

Peter Genyn: “Ik ben super tevreden. Ik ben in topvorm: drie van mijn vier wedstrijden op de 100 meter reed ik deze zomer onder de twintig seconden. Normaal reed ik vandaag normaal de 100 meter in Tokyo. Voor mij is dit het bewijs dat ik er zou gestaan hebben voor goud.”

Over zijn landgenoot Habsch: “Roger en ik gaan de komende jaren goede concurrenten zijn. Hij rijdt momenteel ook heel sterk.”

Over de Memorial: “De organisatie heeft er een mooi evenement van gemaakt. Zonder publiek, maar uit de speakers komt applaus en dat zorgt toch voor een goede beleving. Als wheeler kijk je ook naar de grond en zie je de lege tribunes niet.”

Jeroen Bauters