Ga naar hoofdinhoud

Ook thuis non-stop voor G-sport: goede voorbeelden

Met de Facebookgroep en STRAVA-club 'Ook thuis non-stop voor G-sport’ (Word zeker lid!) wil Parantee-Psylos de G-sportcommunity in tijden van Corona online verenigen! Op deze pagina verzamelen we de beste voorbeelden van hoe je thuis toch nog kan blijven (aanzetten tot) bewegen. Die worden per doelgroep ingedeeld en de pagina wordt regelmatig vernieuwd.
Heb jij zelf een relevante bron van info om thuis te G-sporten of te bewegen in je eigen omgeving? Informeer ons dan via tom.vanaken@parantee-psylos.be

Inspireer elkaar in onze 'Ook thuis non-stop voor G-sport' groep op Facebook!

Word lid
Word lid van Ook thuis non-stop voor G-sport

Sluit je als G-sporter aan bij de STRAVA-club 'Ook thuis non-stop voor G-sport'

Sluit je aan!
STRAVA

Handige tips, oefeningen en trainingen per doelgroep

  1. Sport en beweging voor iedereen
  2. Sport en beweging voor sporters in een rolstoel
  3. Sport en beweging voor sporters zonder rolstoel

1. Sport en beweging voor iedereen

  • BINGO! Deed jij al mee aan onze bewegingsbingo?
  • Sport Vlaanderen lanceerde de campagne Blijf Sporten in samenwerking met Sporza. Hier kan je heel wat leuke ideetjes opdoen! Op YouTube vind je ook een reeks gerichte oefeningen aangeboden door Sport Vlaanderen.
  • REAKT Sportdomein biedt laagdrempelige beweegvormen aan Reaktfit-sessies aan. Voor iedereen die rustig wil bewegen. Er zijn ook heel wat oefeningen van op de stoel, dus ook voor rolstoelgebruikers toegankelijk.
  • Online training G-karate voor sporters met of zonder rolstoel vind je op het YouTube-kanaal van I-karate Global, met dank aan Eric Bortels
  • Beschut Wonen De Vlaamse Ardennen vormde de maandkalender met activiteiten om naar een corona kalender met creatieve opdrachten voor thuis
  • Beschut Wonen De Vlaamse Ardennen maakte een corona quiz en de antwoorden
  • JIMS Fitness biedt gratis online trainingssessies en groepslessen door hun coaches.
  • In Sint-Amandus Beernem maakte PMT'er Charlotte een uitdaging voor de sporters tegen zichzelf: eerst jezelf inschatten, en daarna de oefeningen uitvoeren
  • Bij Instuif-Andante werd een uitgebreid krantje ontwikkeld in corona-editie, met heel wat leuke tips om zelf aan de slag te gaan.
  • De KAA Gent Foundation waar onze club de Geestige Buffalo's deel van uitmaakt, ontwikkelde heel wat filmmateriaal met work-outs en challenges om de leden actief te houden.

Zien sporten, doet sporten! Stimuleer anderen met je activiteit en deel het in Ook thuis non-stop voor G-sport op Facebook en Strava.

2. Sport en beweging voor sporters met fysieke beperking in een rolstoel

Zien sporten, doet sporten! Stimuleer anderen met je activiteit en deel het in Ook thuis non-stop voor G-sport op Facebook en Strava.

3. Sport en beweging voor sporters zonder rolstoel

  • Werken aan een goede core stability is belangrijk: je beweegt efficiënter en vermijd blessures. Enkele goede online platformen met oefeningen:
    • Optimize kinesitherapie en revalidatie biedt frequent algemene core stability oefeningen aan. Neem en kijkje op Instagram en Facebook
    • DAIS biedt haar sporters G-dansen aan: 'Hé, dans je mee?'

Zien sporten, doet sporten! Stimuleer anderen met je activiteit en deel het in Ook thuis non-stop voor G-sport op Facebook en Strava.

4. Input uit digitale trefmomenten

Onze clubs verzamelden digitaal om ervaringen uit te wisselen over hoe ze omgaan met deze crisis op vlak van sport en beweging binnen de setting. Een terugblik op de trefmomenten vind je in dit verslag (PSY-clubs) en dit verslag (VE/FYS-clubs)